Hidup adalah mimpi indah bagi yang bijaksana..
permainan bagi orang bodoh..
komedi bagi orang kaya..
dan sbuahh tragedi bagi masyarakat miskin..

Teruskan Berlari



Teruskan berlari...
mengejar bintang  yg  xmungkin ak gapai.. yaaa... ak terus berlari... 
penat??
Untuk bintang yg satu ni.. dah bnyak kali ak tersadung.. penat dan sakit bagai dah lali.... 
dan ak masih terus berlari.. dan akan terus berlari.. 
kerna selama ni.. harapan yg xdapat ak gapai ini lah yang banyak mengajar ak tuk kenal ap itu hidup..
hidup yg sentiasa mngejar impi...
dan harapan ini jugak yg buat ak makin kuat...
satu ketika... bintang menonjolkan sinarny..
namun punya satu tempoh matang..
tempoh matang untuk ketentuan...
samaada iany terus bersinar atau terus padam..
ap pn ketentuan tu... ak tetap akan berlari...
berlari sehingga takdir menjatuhkn ak..
tidak kira ap pn permainanny..

jika satu masa ad yg menegah...
ini jawab ku....
"ak masih belum penat berlari.. dan akan ak terus berlari.."

pintu bahagiamu

andai engkau bintang....
tetapkn lah hati mu...
tetapkan lah pendirian mu..
tetapkn lah kesukaan mu...
dan ikut lah hatimu..pendirianmu.. dan kesukaanmu itu...
kerna disitu letakny pintu bahagia mu..

rase yg shitt

tau makne nye bile ak rase nk mnulis lagi?? huhh.. tu tandenye pasaan ak xtentu hale.. rasa yg lama tu datang balik.. padahal ak dah buang jauh2.. ohh.. shitt.

jagalah hati mu

ap yg ad dalam hati tu... 
dtangny dari ap yg dilihat....
datangny dari ap yg didengar...
datang dari ap yg di fikir...
datangny dari ap yg dicakap...

umpama sebuah tasik...
dialirkn dari 4 punca...
salah satu punca tu kotor...
maka kotorlah air tasik tu...
walau 3 aliran lain adlah bersih..

jd jagalah...
penglihatanmu...
pendengaranmu...
pemikiranmu...
dan percakapanmu...

fenomena reunionn...

 teman barokah... kenalan pencari diri.. kalian memang menakjubkn...




















kasanova seconhand...

Dia bertapak tidak di tanah yg rata...
tp dia rebah di tikar bulu kambing yg 1 meter..                                                             
~sekadarhiasan~
malam tu... satu dia tendang...
esokny tiga dia terkam..
tp tu cerita 20 tahun dulu...
nk crite dulu2.. nenek si Jenin pon mude dulu2...

hari ni dia berdiri.. dalam satu lopak..
tangan menggaru di kepala...
dan mata melilau cari cerita lama.
ada..... tp cuma bayang yang melintas...                                 
hari ni jugak... tiga yg nak tendang dia...
tinggal dia yg satu... dalam lopak dan terkial...

kasanova apa camtu terrr!!!!
Chaiiitttt!!! bikin malu saja...

jERIT

ARRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

Biar pecah gelap malam...
biar ranap sunyi pagi...
biar hancur bulan bintang...
biar punah segala mimpi...
biar ak terlentang mengutip nafas..

semoge terlupa segala perit..
semoge keluar segala nanah..
semoge pulih segala derita.. 
semoge hidup segala rasa..

tolong lah... 
ak nak bangkit...
ak nak berdiri dengan kedua kaki..
ak nak dongak ke langit..
ak nak maju langkah kedepan...
ak nk lupa segala yg silam...
tolong lahh.....

AAAARRRRRRRGGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHH!!!!!
GENGGAM DAN CAMPAK KELAUT LG....
 


Duk bandar.. tengok langit xnampak bintang.. (mencarut)

"duk bandar tengok langit... xnampak bintang.." masih engat kate2 ni?? SONGLAP lahh..

kuar rumah sedut n hembus nikotin... duk sesorng n trtengok langit... btol.... memang xnampak bintang.. yg ak nampak... tu hujung sane!!  langit tu warneny jingge...!! OMG.. dah bnyak sgt lampu atas muke bumi ni rupenyer.. terang sampai ke langit...


nafas ni makin hari, makin jauh...
makin dekat pulak dengan tanah...
terkadang lebeh bnyak kate yg karut....
sampai lebih hebat dari mencarut..

walau tidak sehina carut...
namun rase ni tetap ad yg kotor..
terkadang kotor hingge tempuh garisan...
yeee.... garisan hidup yg patot jd telunjuk...

bile hidup dah terlampau kedepan...
dan xtoleh ke langit...
hingge xprasan bintang tu masih wujud atau tidak...
tu bukan lagi hidup...

bile xtau bintang tu masih wujud atau tidak..
ap lagi sebenar yg nak digapai??
ap lagi sebenar yg nk dikejar??
ap dan ap je lah lagi dalam hidup...

rase ni...
jiwe ni...
tidak menolak kemodenan....
atau idup bawah tempurung..
tp jijik dengan mase yang sering mencarut...

lampu tu kalu dah bnyak memang terang sampai ke langit... lagi jauh mase tu kedepan... lagi terang cahayenyer.. dan bintang tu xkemane pon.. masih ad... cume xkelihatan.. sbb ramai yg xperasan.. sebab semuany hidup dalam cahaye lampu tu..tak rmai yg hidup dibalik cahaye bintang..


 ap kene gambar ni?? elok muke cantik bedah jd nates... ni jenis tengok lampu jalan la ni.. xnampak
bintang...... ekekekeke....

** pekene neskepi lu jom!!

Dilema siput bab 2


gua pandang kanan...
gua pandang kiri...
gelap...
jd gua kuar rumah n tengok langit...
gua nampak bintang dan bulan...
bercahaye...
yee... walau jaoh bulan dan bintang tu...
cahaye tetap bleh nampak...
 
memang harapan tu ad....
cume mase yg tentukan...
dan mase tu bergantung pade diri kite..
macam mane kite mainkn peranan dlam hidup..

tp engat...
bile lu naik roket g bulan...
sampai kat bulan lu cari cahaye tu memang xjumpe..
sbb lu dah sampai bulan..
lu dah ad dalam cahaye tu...
tp lu still ag bleh nampak cahaye bintang...
dan lu nk pulak cahaye bintang tu....


dan lu kene engat balik..
bile dkat bumi..
lu akan dpat lihat...
cahaye bulan td...
time tu baru lu sedar...

lu cume manusie....
dan memang manusie xkan pernah puas....

berkadar la dgan ap yg ad....
dan kalu diberi lebih dari yg patot lu dapat...
bersyukurlah....

*paham ap gua mngarot?? xpaham sudah..... malas nak terang panjang2....

dilema siput BAB 1

mencari kebahagiaan... memang something yg xterelak oleh stiap jiwe.. wlau  jahat camner skali pon jiwe tu.. tetap nak kecap jugak camne rasenyer bahagie.. ak sndiri memang xlari dari keinginan tuk rase yg camtu.. kekadang macam siot pon ad bile pikir balik.. ap ke susah sgt ak nak dapat rase tu?? shitt...

  tp sbenarny tu dah memang lumrah... memang susah nk dapat.. tiap sesuatu yg istimewe ko nk dapt... ko perlu pengorbanan... ko kene susah payah... gune otak yg tuhan dah bagi tu sebaikny... bukak mate luas2 n tengok keadaan n suasane sekeliling...  n ko tanyer diri ko.. adkah suasane n keadaan tu yang kawal diri ko??? atau ko yang kawal suasane n keadaan tu??

it's up tu lu broo/siss.. kalu lu yang kawal keadaan n suasane tu lu slamat... if sbaliknye.. lu pandai2 sendiri lerr.. gua xtanggungjawab.. hehe..  kekadang bile gua duk sesorng tgah2 mlam.. gua sndiri kene attack ngan dilema beb.. dilema tentang kebahagiaan.. dilema tentang rase yg kadang gugah.. kadang membine.. yee... sume orng pasti dalam dilema dlam satu2 mase.. xkire tentang ap pon.. pasti lu akn mngalami.. lebih2 lg bile lu pikir pasal hidup lu..

dan hidup.. kalu nak dipikir memang xkan abis... lu dah mati pon ad lagi hidup lepas mati.. dan hidup lepas mati lu nk kne pikir kat atas dunie ni lg.. lu yang corakkn hidup lu.. lu yang kaler hidup lu.. jd jgan nk mngeluh sgt lah yer bile lu ditimpe musibat..

ap pon hidup tetap hidup.. yg dh lepas tu bia lepas.. pandang trus kedepan.. dan skali skale toleh ke blakang.. kot2 ad barang yg tercicir... xpon ad lopak kat blakang tu yg lu nk kne engat balik... supaye lu leh berjage2.. mane tau kat depan ad lopak lagi besar.. jd nati xde la lu salahkn lopak tu kalu lu basah kuyup.. salah lu xambil iktibar..

ah.. malas nk crite banyak.. sume td lu kne pandang dari segenap sudut.. kawal suasane sekeliling lu.. n mudah tuk lu kecap kebahagiaan..

*bnyak plak gua ngarut.. tp lantak la... janji gua paham hidup gua... n gua tahu ap nak buat.. go on...

ruang ni cermin...

ruang ni cermin..
rupa rasa ku...
sekali cerah..
sekali kelam..

ruang ni cermin...
pintu rasa ku...
semalam tersenyum...
esok kesayuan....

ruang ni cermin..
pantulan rasa ku...
terkadang basah...
terkadang kering....


Ps/ ..........................

mamai.....

ak bangun dari terbaring.....
ak duduk...
pejam dan celik beberape kali....
pandang kiri...
pandang kanan...
dan ak dongak keatas...
.........SHITTT.......
petang rupenyer....
ak engat dah pagi.....

*peringatan... jangan tido lepas asar...

2012

Selamat sampai 2012...
syukur nikmat tuhan...
masih dikurnia sisa hidup yg berbaki semakin pendek...
ak mohon agar terus diizin berdiri..
untuk ak mendongak ke langit...
mencari redhoo...
yg selama ini ak cicirkan..
dan semoge timbul kerinduan tuk menghadap yg esa..
agar ak menjadi pandai tuk bersyukur...
2012...

Jemari Kasar....

dah lame ak xmenaip.... yee.... sangat lame... sejak ak disibukkan dgan perkara2 dunia...
perkare yg belum tentu ak bawa ke akhirat... dah makin keras jemari kasar ak ni... dah macam bekHO lame yg karat sendinye...

DAN.......

bnyak.... memang banyak sebenarny ucap yang patut ak terajang keluar.... tp tersepit di celah kerongkong... dah macam tengkolok ayam rupenyer...

PERLU.....

ak perlu lepas.... lepaskn tiap bait kata yg tersepit ni.... yg buat ak perit..... yang buat ak jd bangsat... yang menggampangkan ak tuk merangkak.... merangkak tika ak cari warna hidup...

NANTI.....

Nanti ak cari ruang.... ruang tuk ak berteriak..... berteriak pada papan kekunci.... yg membolehkan ak bersihkan kahak yg memekung..... kerna cuma kandang ni yang ak ad... kandang yg dulu mnjadi mangse ak menerajang stiap rasa yg cuba menggugah ak... rasa yang menyarung kain lusuh pada tubuhku dan memaksa ak terpekik terlolong mnyanyi lagu ozzy osbourne di birai2 divider.... (ad ak kesah kalau ko ckap ak gile????)

yeee.... dan perlu nanti.....
terutama tentang insan yang tuhan pertemukan pada ak....
tentang rasa yg tersemai....

**haysia luqifuat......... nak terajang mamat selok pon ad ak rase..... bnyak tol rase....

Tuhan Lembutkan Hatinya...

Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisiku

Tuhan aku tahu banyak dosaku
Hanya ingat Kamu kala dukaku
Namun hanya Kamu yang mampu membuka
Pintu hatinya ‘tuk cintaku

Malam kau bawalah rinduku
Untuk dirinya yang jauh dariku
Agar dia tidak kesepian
Selalu rasa ada cinta agung

Hujan bawa air mataku
Yang mengalir membasuh lukaku
Agar dia tahu ku tersiksa
Tanpa cinta dia di hatiku

Hanya mampu berserah
Moga cahaya tiba nanti

Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terimaku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisiku


*OMBAK RINDU* tuhan tolong lahh...

menepuk angin...
skali lg ak bingung...
harapan hanya tinggal harapan...
namun ak ttap dgan hati yang lara..
hati yang penuh dgan kesepian..
ntah laa..
dah brape lame ak hidup dgan kekosongan...
kosong dgan segala-gala..

kenang,,...

terkenang zaman remaja...
disitulah manisny senyum...
disitulah pahitny tangis...
disitulah kenalny sahabat..

bersama...
berkongsi...
bercerita....
dan menyanyi...

bersatu dalam ikatan sahabat
kukuh sgat..
sampai harini...
walau lame x berhubung..
tp tetap kukuh...

gua respek lu ollsss...
sahabat dunia akhirat...

SUTERA BIDADARI

melepas kata yang tersepit....

arrrggggghhhhhhhh............
waarrrgggghhhhhhhhhhhhhhhaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh..........

ak genggam...
terus campak ke laut...
lebeh baik dari menyedot nikotin...

lege... bagai baru je melepasi titian rapuh..
dalam mnyeberangi jurang yang dalam..
bila rasa dah xkeruan...
diri bagai diamuk badai kegilaann...

detik hati dek suasane terlihat..

saat ni.. ak berbelah bagi.. ntah kat mane nak tuju.. bagai hilang dlam rumah hantu.. kekiri diusik.. kekanan disergah.. bukan mencari secebis kasehan.. tp nak tarik cahaya kebahagiaan... nak isi kekosongan jawatan yang dah lame agak bersawang,... arrgghhh... layaann jiwe plak.. hurrmm.. lupekn seketike..
smalam saudara lame muncul, saifuddin name yang mak pak die bg.. tp ak panggil pudin jer.... mmang lame xdgar khabar die nih.. baru2 ni kami berchating dialam maya nih..yelah.. teknologi dah melangit.. nati kalu xgune.. dikate ketinggalan masa pulak.. bnyak baikny jugak.. jd smalam ak bwak die round kuantan yang dah lame tunggu nak jd bandaraye nih.. tp ntah la bile leh jadi bandaraye..
so..
kitorng mmang xtdo la smalam.. smpai pagi..pas g tc (singkatan tuk TELUK CEMPEDAK..) kami ke kedai mkan yang bukak 24 jam.. pekene kopi panas sambil tengok manchester city dibelasah.. agak dlam pkul 6 A.M kami gerak balik ... smpai je rumah.. ak terus landing... matahari tegak atas pale baru la ak bangun..pehh. da lame ak x overnite mcam tu.. bile kenang balik zaman skola dulu.. ak slalu overnite ngan mmember ak.. bukan cari kejahatan.. tp menyaksi gelagat2 manusie yang bagai kelawar.. (termasuklah ak huhu..) yah.. bagai2 ragam terlihat..

oh.. anak2 gadis xterkecuali yang menjadik kelawar.. kelawar betina.. ntah punya suci atau tidak.. sungguh asyik bersame mat2 rempit dengan berbagai aksi.. weekkkanng.. wheeellliii.. dan macam2 lg.. anak2 remaje yang sedang mencari keseronokan.. mencari hidup yang bebas... yah.. mencari bebas dgan keberontakan.. tu yang merempit...

ad plak satu golongan lagi.. yang mencari kelaknatan..hahh... manusie2... anugerah tuhan di porak perandekan.. di sindir2.. ntah la.. moge diampunkan.. penat dengan penyaksian2...
mmang bandar kuantan hidup.. 24 jam.. setiap ceruk.. masih terdapat manusia.. walau jam subuh...

manusie... manusie... banyak hati.. banyak jiwa... banyak jenis laku..

dalam kekalutan ragam manusie begitu... ak dapat mendapat perkhabaran.... saudari se islam ku.. punya cita ke korea.. mengejar impian.... yahh.. andai itu cita dan cinta mu.. kejarlahh.. selagi hayat dikandung badan.. selagi otak masih berakal.. usha itu kunciny.. dalam kesibukan manusia mengejar cita... kau xmungkin terkecuali.. sebuah mimpi itu xmustahil jadi realiti.. carilah kejayaan.. kerna disitu kau akn ketemu erti hidup..

er... ak plak??? mane nak tuju yer,,,.. insyaallah.. bukan kearah mungkar... er... kene cari kompas jap.. byeee....

Tika Rintiknya Hujan......

tika rintiknya hujan..
mendayulah alunan jiwa...
melayang terawang2...
menjengah kenangan di belakang..
menggutip serpihan jiwa yang terlerai..
terlerai dari singkapan hijab..
tiada lagi rahasia....

tika rintiknya hujan..
dinginnye menusuk kalbu..
diantara nyata dan mimpi..
diulik kisah jiwa yang panjang..
dikisahkan jiwa yang lara..
laranya berterusan...
berpanjangan...

tika rintiknya hujan..
jiwa ini terus bergelumang...
dikeliling perasaan sunyi...
diancam rasa sepi..
meratap keseorangan....
merawat perasaan...

tika rintiknya hujan....
sedarlah satu ketetapan...
ianya dari tuhan...
hikmahny tetap terhijab...
bagai rahmat yang dihijab dalam rintiknya hujan....


*tika rintiknya hujan..kpale ak duk layan feeling... pasal kenangan mude2 dulu... mmang xpnah ak lupe tentang sesuatu itu... begitu besar dalam hidup ak.... sungguh ak x sangke... sume tu adalah kenangan ak.. wlau xdpat ak telan... cukuplah sekadar harumnya ak hidu.. huuhhhhhh... siksaaaa....

xdok koje.... bosan weehhhh......

persembahan time boring... nikmatilah.. hehehe.....







salam untuk BOS....

Aeeehhhh... lame dah rasny x memblogkan diri nih.. ni baru ad ruang wlaupun sedikit sempit..

Ni naseb bek la si botak tu (bos ak la..) msuk wad.. so.. ap lg.. on9 la manjang.. xlame hancur la ofis ni ak kejekan.. haha.. haaa.. baru ni disuruhny ak hendelkan rombongan mlawat makmal pathlab n mxm tower... pening gak kejap.. yela.. ak mane pnah wt keje2 admin nieh.. die mintak quotation bas.. ak bantai wt sendiri jer.. ptot mintak ngan syarikat bas tuh.. hahaha,.. dah xpasal2 terlewat hantar quotation tu ke HQ... pastu plak.. nk ngumpul name yang nak g lawatan tu pn satu hal jgak.. mcam2 krenah.. ad yang mle2 nak g.. pastu xjd plak..ad yang kate nak pkir dlu.. mcam2 la.. dateline plak dh la dkat dh.. huisshhh.. tensen2... tp alhamdulillah la.. mase rombongan tu.. sume bjalan ngan lancar wlaupn sedikit terlewat sampai ke destinasi.. huiiisshhh...

Pastu banyak la gak keje2 admin yang ak kene wt.... xpenah ak amek kursus pengkeranian mahupun admin.. tp terpaksa mngikut arahan... biar la.. kurang2 ak ad gak pngalaman wt tu sumer..kire ok la jgak kn.. so skang... stelah skian lame ak bekeje.. ari cuti pn ak xknal.. jd ak nak brehat la pas ni tuk sminggu due.. raye aji pn da dekat.. pas raye kne agresiiff balik la.. kang xberduit plak ak nati..

Gitu la ak sejak akhir2 ni.... so.. ko keje la rerajin skit yer din.. kumpol duet bebanyok.. pastu beli umah n kete beso2 ye.. hahaha.. adios amigos boleh brambos..

p/s

*bos.. kalu nak bagi arahan lebih2... tolong naekkan gaji ak yer..

*eh.. satu ag.. sk doakan bos cpat2 baek yer.. kalu x ak jahanam kan opis ni nati..

*sekian saje pesanan tuk bos..